7 důvodů, proč jsou online recenze důležité

21 května, 2023

Ať už pořizujeme nový mobilní telefon, plánujeme návštěvu nevyzkoušené restaurace nebo potřebujeme šikovného truhláře, aby nám vyrobil skříň, jen málokdy se o našem nákupu nejdříve neporadíme s někým jiným. Jenže vlivem aktuální internetové mánie se už většina lidí nevyptává na doporučení u svých známých. Místo toho se obracejí na „neznámé“ – internetové uživatele a jejich online recenze. Je to totiž mnohem rychlejší cesta, kdy během několika sekund zjistíme o každé restauraci, hotelu či prodejně všechny potřebné informace, a to včetně toho, jak byli spokojení předchozí zákazníci.

Podle průzkumu z roku 2018 si 86 % zákazníku čte recenze o lokálních podnicích. Stejný výzkum také říká, že 57 % nakupujících si vybere ten podnik, který má více jak 4 hvězdičky. Celých 94 % dotazovaných navíc uvedlo, že je negativní recenze odradily od návštěvy dané firmy.

Jen tyto informace by měly stačit, aby bylo jasné, jak důležité jsou dnes online recenze pro jakýkoliv druh podniku. Pokud vám ale jen tyto statistické argumenty nestačí, pojďme se nyní podívat na sedm dalších důvodů, proč by online recenze měly být jedna z priorit každého B2C podnikatele.

Recenze přinášejí ujištění

Tato pravda je stará, jako lidstvo samotné. Když hodně lidí něčemu věří a pozitivně to hodnotí, přidají se k nim další – vezměte si například dříve katolickou církev a dnes iPhony. Pokud se lidé kolem nás, dokonce i lidé zcela cizí, shodnou na tom, že něco je dobrý produkt, s vysokou pravděpodobností jim uvěříme a provedeme stejné nákupní rozhodnutí. Právě online recenze jsou momentálně obrovským zdrojem tohoto společenského schválení. Pokud vidíme, že desítky či stovky předchozích zákazníků byli s produkty dané firmy v minulosti spokojeni, proč bychom jim neměli věřit?

Recenze vás dělají viditelnější

Většina nakupujících se při rozhodování o tom, co koupit, podívá na vyhledávače jako je Google či Seznam nebo zapátrá na sociálních sítích, kterým stále dominuje Facebook. Všechny tyto webové stránky mají své vlastní složité algoritmy, které rozhodují o tom, jak vysoko se ve vyhledávání vaše firma zobrazí vůči konkurenci. Všechny si ale cení nového a originálního obsahu. Pravidelný přísun zákaznických recenzí naznačuje algoritmům, aby vaši firmu zobrazovaly ve vyhledávání na vyšších příčkách než ostatní. Podle některých informací zohledňují vyhledávací algoritmy Googlu recenze až z 10 %.  Je dnes přitom zcela klíčové, aby se vaše značka zobrazovala hned na první stránce vyhledávačů. Kolikrát jste vy sami, při vyhledávání určitého produktu nebo služby, klikli na druhou stranu výsledku vyhledávání? Společnosti nacházející se na druhé a dalších stránkách Googlu se ocitají na internetové periferii, kam doputuje jen pramálo zákazníků.

Recenze budují vaši online image

Pravidelný přísun pozitivních recenzí buduje vaší firmě značnou důvěryhodnost. Jedním z nejzajímavějších zjištění výše zmiňovaného výzkumu je skutečnost, jak mocné jsou recenze při budování firemní online identity. Velké množství zákazníků nedůvěřuje podnikům, které mají hodnocení nižší (nebo dokonce lehce vyšší) než čtyři hvězdy. To sice ponechává jen málo místa na chybování, ale nebojte se. Většina zákazníků nehodnotí tak přísně, jako to dělá paní Spáčilová u filmů, a zanechává po kladné zkušenosti plných pět hvězd. Pokud vaše firma v online světě zanechá pozitivní stopu, můžete se těšit na zvýšení prodejů.

Díky recenzím se o vaší firmě bude více mluvit

Velice dobré nebo velice špatné recenze se umí rychle šířit jako virus. Nenápadné pošťouchnutí zákazníků, aby vaše služby ohodnotili, je jednoduchým způsobem, jak rozšířit povědomí o vaší firmě. Je důležité si uvědomit, že podniky se nehodnotí pouze na Googlu či Facebooku, ale hodně lidí recenzuje i na dalších webech (aplikacích) jako je TripAdvisor, Yelp nebo FourSquare.  Tyto stránky jsou pro vaší online identitu rovněž důležité, neboť Googlu shromažďuje i jejich data. Navíc, není nikdy na škodu mít velké množství pozitivních recenzí na více místech internetu. Zákazníci se totiž v online světě „zabydleli“ všude možně.

Recenze hrají stále větší roli při rozhodování o koupi

Už jistě rozumíte tomu, že vaše online identita je stejně důležitá jako ta v reálném světě. Je samozřejmě velkou výhodou, pokud máte pravidelně a dobře spravované stránky na sociálních sítích. Při rozhodování o koupi jsou ale recenze více důležité než vaše kreativní příspěvky na sociálních sítích. Vždyť 78 % zákazníků považuje online recenze od zcela cizích lidí za stejně důvěryhodné jako osobní doporučení od blízkých.

Recenze mají přímý vliv na objem prodejů

Teoretické studie a výzkumy mohou být občas zavádějící. Reálný svět přece jen ne vždy následuje logiku. Dnes ale existuje poměrně vysoké množství důkazů o tom, že pozitivní recenze vedou ke zvýšení tržeb. Například výzkum Harvard Business School potvrdil, že firmy, které mají na internetu pozitivní obraz, zvyšují svůj prodej.Podle této studie, zvýšení hodnocení o jednu hvězdičku na Yelp.com vedlo ke zvýšení prodejů o 5-9 %. Další studie z roku 2016 zjistila, že pozitivní online recenze vedou k průměrnému navýšení o 18 %. Více hvězdiček znamená jednoduše více zákazníků.

Recenze otevírají cestu do duší zákazníků

To, co o vašem podniku napíšou recenzenti neslouží jen pro další potenciální zákazníky. Je to zpětná vazba pro vás. Díky nim víte, kde leží vaše slabé a silné stránky. Ještě důležitější je ale fakt, že na ně můžete odpovídat a ukázat tak zákazníkům, že vám na jejich spokojenosti záleží. Negativní hodnocení nemusí nutně znamenat konec světa. Stačí, když na něj včas a adekvátně odpovíte. Z dat TripAdvisoru vyplývá, že 87 % jejich uživatelů si po přečtení dobré odpovědi na negativní recenzi zlepšilo dojem o dané firmě. Odpovědi ušité na míru pro každého recenzenta dávají vaší firmě tvář a pocit, že vám na vašich zákaznících opravdu záleží.

Snad vás tyto důvody přesvědčily o tom, že starat se o své online recenze je opravdu důležité. Pokud jich ale přibývá mnoho, a navíc na různých místech internetu, je dost možné, že si některých nevšimnete a neodpovíte na ně včas. Rozhraní Mext vám ale umožní z jednoho místa odpovídat na všechny nové recenze z mnoha webů. Navíc si můžete nastavit notifikace tak, aby vám žádná recenze neproklouzla mezi prsty.

Na stejné téma

Víc zákazníků s lokálním SEO

Přinášíme vám následujících 5 praktických tipů, jak zdokonalit své lokální SEO tak, aby víc zákazníků našlo právě vaši firmu. Lokální SEO je klíčové pro to, aby se vaše značka objevila, když lidé ve vašem okolí vyhledávají produkty nebo služby, jako...

Příběhy zákazníků: DoMi Cakes – splněný online sen

Rozhovor s DoMi Cakes: Matka a dcera spojily síly a vytvořily online cukrárnický sen. Rozkošná rodinná cukrárna působící na jihu Čech i ve středočeském kraji DoMi Cakes pod vedením Domči s Míšou se s námi rozhodla podělit o recept k jejich...